Archief

Nijntje in Japan PDF Print E-mail
Geschreven door Helmi en Jeroen
zondag, 28 september 2008 13:59

Geholpen door de regen, waardoor de meeste toeristen wegbleven, hebben we toch nog de stilte gevonden in de tempels van Kyoto. In Nara, waar we de dag daarop naartoe gingen, moesten we tijdens onze avondwandeling uitkijken dat we niet over de herten struikelden. Die zijn namelijk heilig en lopen vrij rond in het tempelpark. De duisternis maakte dat we de tempels weer voor onszelf hadden. De enige verlichting die er was, was de sierverlichting van de tempels. Erg mooi!

Na Nara hebben we onze treinreis voortgezet langs de noord-west kust van Japan. Op weg naar het zuiden deze keer geen Shrinkansen, maar gewoon boemel treintjes en het laatste stuk zelfs een oude stoomtrein. Onderweg overnachtten we in kleine rustige dorpjes of stadjes. Dankzij de onvoorstelbaar vriendelijke mensen maken we iedere dag wel iets bijzonders mee.

Normaal is onze reistactiek dat we voordat we gaan slapen bepalen waar we de volgende dag naartoe gaan. Als we dan in de middag bij het station van bestemming aankomen boeken we via de lokale tourist office een hotel of ryokan. Op weg van Nara naar Amonohashidate misten we echter het station waar we moesten overstappen, waardoor we te laat aankwamen om nog bij een tourist office aan te kloppen. In die kleine dorpjes en stadjes houdt het leven ongeveer op als het donker wordt, en dat is hier vroeg, zo rond 18.00 uur. Daar stonden we dan in een donker verlaten station. Op zoek naar een hotel, zonder kaart van het dorp en in de regen.

Het eerste hotel dat we vonden was vol, maar de eigenaar reed ons met z`n auto naar een ander hotel in het dorp en vervolgens naar het station om onze bagage op te halen die we daar hadden achtergelaten. Nadat we hartelijk waren ontvangen door het hotel personeel, konden we zelfs nog aanschuiven aan tafel. Maak je in Nederland niet snel mee! En zo waren we op mijn verjaardag op `De Strip`, een natuurlijke strook zand met pijnbomen die twee uiteinden van de baai van Amonohashidate met elkaar verbindt, een van de drie officieel erkende `best views` van Japan. We zijn overigens benieuwd wie dit bepaalt. We hebben het ook nog ondersteboven door onze benen bekeken, maar we hebben zelf toch een andere top 3. Die zullen we aan het eind van ons verblijf in Japan (11 oktober) officieel bekend maken.

Op weg naar het volgende dorpje Takeno hadden we onze reis niet helemaal goed getimed. We waren nog de Shrinkansen gewend, maar gingen nu met de lokale boemel. Hierdoor moesten we bij aankomst nog hollen met onze bagage op de rug om voor sluiting bij de 20 minuten verderop gelegen Tourist Office te komen. Net op tijd en zo kwamen we in een hotel  met schitterend uitzicht over zee en wit strand. Hier was het hotelpersoneel zo vriendelijk dat ze na onze zwempartij in zee, `s ochtends na het ontbijt, spontaan onze schoenen gingen schoonmaken, die we bij de ingang hadden achtergelaten. Paniek natuurlijk toen we onze schoenen niet meer konden vinden bij vertrek. Alle personeelleden werden bij de klopjacht ingezet, maar natuurlijk stonden ze gewoon ergens om de hoek te drogen.

In Matsue ging de eigenaar van de Minshuku (familie hostel) `s avonds na het diner en een aantal sakeetjes spontaan traditionele Noh liederen voor ons zingen. De volgende dag tijdens een Italiaans diner in restaurant Omura in de stad gingen ze spontaan Nijntje pizza`s en koekjes voor ons bakken toen we zeiden dat we uit Nederland kwamen. In Tsuwano werden we door een hotelgast die we tijdens het diner ontmoetten meegenomen naar een traditionele Japanse dansvoorstelling. Hij betaalde de toegang voor ons, terwijl we hem nog geen half uur eerder waren tegen gekomen.

Benieuwd wat we verder nog gaan meemaken. Vandaag gaan we naar Hiroshima, zal we weer heel anders zijn dan die kleine stadjes en dorpjes, zeker ook met haar geschiedenis. De foto`s, ook van Helmi als Geisha in Kyoto, volgen later.

Commentaar
Toevoegen
Pizza
Ellen (82.175.97.xxx) 2008-10-08 06:52:56

Wat schattig, dat ze Nijntje-pizza's voor jullie gingen bakken. Hahahaha, ik zie
het helemaal voor me. We zijn met de kindjes eens naar het Dick Bruna museum in
Utrecht geweest, dat was heel leuk.

X Ellen
Schrijf commentaar
Naam:
Email:

Onderwerp:

Voer de anti-spam code in die in het plaatje staat.

3.25 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

LAST_UPDATED2

Zoeken

Poll

Zullen we een boek schrijven over onze reis?