Archief

Via Seoul naar Sushi PDF Print E-mail
Geschreven door Helmi
vrijdag, 05 september 2008 21:53

De laatste dagen in Peking hebben we ons gedragen als echte toeristen. We hebben de Chinese Muur beklommen... zelfs in de mist is deze prachtig. Alleen was er 'komen' bijna even vermoeiend als er 'zijn'. De bus dropte ons halverwege af en het was zwaar onderhandelen voor een taxi. Uiteindelijk lukte het Jeroen om een prive chauffeur te regelen, een Brits gezin die in dezelfde situatie zat, paste ook nog in de auto. Onderhandeld was dat we twee uur de tijd hadden om de muur te bekijken...tijd zat, dachten wij. Uiteindelijk was dat nog krapjes, ook al zijn we niet naar de muur gelopen, maar hebben we de kabelbaan en minibus (eigenlijk bedoeld voor de Amerikaanse toeristen) genomen.

Een beetje cultuur snuiven hebben we nog gedaan bij de Tempel van de Hemel en bij een acrobatenshow waar hele schattige kleine meisjes en jongetjes zich in bochten wrongen waarvan wij niet wisten dat ze bestonden. Ze konden ook erg goed met schoteltjes en kommetjes gooien: wij vervelen ons nooit meer tijdens de afwas (in het geval dat de machine stuk is)....

Ten slotte hebben we als aflsuiter het zomerpaleis bezocht. Een prachtig park gelegen aan een meer en bezaaid met tempels. 's Avonds nog lekker loungen en dansen aan het Houhai meer en dan was het al weer tijd om afscheid te nemen van deze gezellige stad.

Peking maakte plaats voor Seoul, een totaal andere stad. Veel tijd hadden we daar niet, maar genoeg om een paleis te bezoeken, door een gezellig artiestenwijkje te struinen en 's avonds met de kabelbaan naar 'Seoul tower' (een televisiemast die lijkt op de euromast) en daar met een duizelingwekkend (voor Jeroen was dit letterlijk) uitzicht over Seoul te genieten van ons diner.

Op naar Japan...in de lonely planet hadden we onze bestemming voor de eerste week al uitgezocht: Ogasawara-Shoto. Eerst met de ferrie 25 uurtjes varen vanuit Tokyo haven, maar dan zat je ook op   een tropisch eiland, met prachtige koraal riffen, zwemmen met dolfijnen en walvis kijken. Dat leek ons wel wat na een maand lang in een drukke stad doorgebracht te hebben.

In Seoul zagen we al dat het weer wat onstuimig was. Een typhoon richting Cuba, maar ook in Japan had het flink geregend en stonden de straten blank. Maar ach, Japan is groot, dachten we nog. Aangekomen op de luchthaven kregen we info over hoe we op ons tropisch eilandje konden komen...en gaven ze een korte samenvatting van het weerbericht. Regen voor de komende dagen! 25 uur varen, aankomen op een tropisch eiland en dan dagen in de regen zitten, dat leek ons een beetje zonde. Wijziging van de plannen dus. We hadden geen zin om in Tokyo zelf te zitten, we waren een beetje stadsmoe, maar gelukkig biedt de omgeving van Tokyo voldoende rust en natuur.

Na een nachtje Hilton in de buurt van het vliegveld besloten we de komende dagen uit te rusten op het schiereiland Izu-Shoto een paar uurtjes met de trein vanuit Tokyo. Een goede keuze bleek achteraf. We kwamen terecht bij een surfgehuchtje waar het goed toeven was...en het was gewoon prachtig weer! Veel meer dan luieren op het strand en springen in de hoge golven hebben we niet gedaan. Oh ja, we hebben veel geslapen op onze Japanse tatami matten en kersenpitten kussens en gebadderd in hotsprings. Omdat Japan voor een groot gedeelte uit vulkanisch gebied bestaat, is er op elke straathoek en bij bijna elk hotel wel een Onsen. Nadat je je flink afgeschrobd hebt onder de douche ga je heerlijk in het hete water liggen. Dat hebben we echt verdiend na alweer zo'n actieve dag! En van zo actief zijn krijg je natuurlijk ook honger. Komt het mooi uit dat we in Japan zitten, waar Tokyo meer sterrenrestaurants heeft dan waar dan ook in de Wereld.  Het eten is dan ook heerlijk! Veel verse vis in de vorm van sushi of sasami opgediend als kunstwerkjes. Maar mocht je meer zin hebben in een boterham, dan kan dat ook gewoon.

Na een kleine week strand begonnen onze benen en billen weer een beetje te jeuken...ze hadden weer zin om een klein beetje actief te worden. Op naar Mount Fuji dus. Op dit moment zitten we in een plaatsje aan een van de vijf meren die Fuji omringen (Kawaguchi-ko). Van Fuji hebben we nog niet veel gezien...hij verschuilt zich in de wolken. We zouden hem kunnen gaan beklimmen, maar dat vinden we nog even 'te' actief. Wel zijn we al een beetje aan het trainen voor onze volgende bestemming: de Japanse Alpen. Als oefening zijn we vandaag om het grootste meer gelopen. Strakjes lekker de stramme spieren losweken in de onsen. Maar eerst Sushi...

Commentaar
Toevoegen
watertandend lezen!
Mo (83.84.17.xxx) 2008-09-07 06:26:53

Ha H&J,

Alweer 2 maanden ben ik een enthousiast lezer van jullie berichtjes.
Heerlijk! Maar nu doet het pijn. Het enige woord wat ik uit de tekst haar is
SUSHI; wil ik ook!!! maar mag het nog steeds niet. JAMMIE, zit hier flink te
watertanden.

Breng jullie een groet over uit grijs en regenachtig Den Haag;
met een enorme dikke buik op de bank. De baby is ingedaald, dus komt u
maar!

Mooie reis in Japan en zeg ze maar vast dat Mo daar ook binnen een paar
jaar SUSHI komt eten.

Groetjes en kus van Mo
Schrijf commentaar
Naam:
Email:

Onderwerp:

Voer de anti-spam code in die in het plaatje staat.

3.25 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

LAST_UPDATED2

Zoeken

Poll

Zullen we een boek schrijven over onze reis?