Archief

Naar de top van Mt Cook (deel 2) PDF Print E-mail
Geschreven door Helmi
vrijdag, 27 maart 2009 12:51

Met een nieuw internet inbeltegoed doen we een tweede poging om onze reis naar de top van Mt Cook te beschrijven, en misschien al die andere ervaringen die we inmiddels rijker zijn. Wat is hier veel te doen zeg! We hebben nog wat travelers checques over, dus we zouden onze reis nog wat kunnen verlengen. Het is nu ook schitterend weer, dus dat zou helemaal niet vervelend zijn.  Geintje...14 april eindigt deze grap van bijna 10 maanden voor ons en 15 april staan wij weer met beide benen aan de grond van Schiphol.

Maar waar waren we gebleven? Fox Glacier! Nadat wij onze intrek hadden genomen in een prima backpackers hostel in het dorp dat speciaal voor de toeristenhordes is gebouwd werd het tijd om ons te orienteren op de activiteiten die mogelijk waren. En dan wordt het moeilijk kiezen....willen we een klein stukje gletsjer van dichtbij zien of willen we de hele gletsjer van veraf zien? Maar waarom kiezen als je ook allebei kunt doen. Dus boekten we voor de volgende dag een dagwandeling op de gletsjer en stapten we meteen in een helicopter voor een vlucht over Fox Glacier en Mt. Cook. Er was geen wolkje aan de lucht, dus grepen we de kans wanneer die zich voordeed.

Wow! Wat is dat mooi zeg! Dit keer was de top van Mt. Cook niet in de wolken en hebben we op een steenworp afstand om de top heen gevlogen. Wij hebben nog meer respect gekregen voor de mensen die die berg beklommen hebben. Ook kregen we respect voor onszelf met een dag lopen over de gletsjer in het vooruitzicht. Fox Glacier zag er behoorlijk heftig uit vanuit de lucht. Misschien hadden we het geadviseerde fitness level (good) toch wat serieuser moeten nemen. Maar de rest van de dag was veel te mooi om ons daar verder druk over te maken, op een terras in de zon met een lekker biertje en wijntje was er geen vuiltje (of natje) in de lucht. Best uniek als je bedenkt dat het aan de westkust van Nieuw Zeeland gemiddeld 5 meter per jaar regent, dat is behoorlijk veel als je weet dat in Nederland een jaarlijkse neerslag van 690 tot 900 mm valt en we dat al veel te veel vinden.

De volgende ochtend was het nog steeds stralend weer en waren we vroeg uit de veren om om 9 uur present te zijn bij het activiteitencentrum. Na een briefing en het testen van onze wandelschoenen werden we met de bus enkele honderden meters van de voet van de gletsjer gebracht. Van onze gids hoorden we dat de parkeerplaats regelmatig wordt verplaatst omdat die overspoeld wordt met vallende stenen of smeltwater. Ook de voet van de gletsjer was geen veilig terrein vanwege steenval, dus moesten we eerst aan de zijkant van de gletsjer te voet over een berg heen voordat we een stap op het ijs konden doen. Maar niet voordat we onze crampons (spikes) onder hadden gebonden en ons lekker hadden ingepakt met jassen, mutsjen en handschoenen.

Nadat we het pinguinloopje (berg op) en seniorenwaggeltje (berg af) geoefend hadden als ijswandeltechnieken waren we klaar voor het echte werk. 6 Uur lang hebben we de scheuren, gaten, bogen, grotten en uitzichten van Fox verkend. En het was heel erg de moeite waard! Als je door een grot met spiegelgladde blauwwitte wanden schuifelt waan je je in een soort sprookjes-winter-wonder-land. Af en toe is het uitkijken dat je niet in een gat of scheur verdwijnt of een vallende rots op je krijgt, maar gelukkig hadden we een goed getrainde en enthousiaste gids die ook heel leuk kon vertellen. Hij had er zelfs zo'n lol in dat hij z'n volgende tourtje ruilde met een collega en nog een uurtje langer met ons het ijs op kon. Gelukkig waren we wel op tijd terug voor happy hour!

De volgende dag was het bewolkt, een goede dag om te rijden. De zon tegemoet, want de zon was richting het oosten vertrokken. Ook al waren we niet super stijf van onze gletsjertocht (een seniorenwaggeltje is voor Helmi geen speciale techniek), wij zagen die hotpools in Hamner Springs wel zitten.

Commentaar
Toevoegen
Schrijf commentaar
Naam:
Email:

Onderwerp:

Voer de anti-spam code in die in het plaatje staat.

3.25 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

LAST_UPDATED2

Zoeken

Poll

Zullen we een boek schrijven over onze reis?