Archief

login



Met de vrachtwagen Laos uit PDF Print E-mail
Geschreven door Helmi en Jeroen   
vrijdag, 28 november 2008 19:25

Daar stonden we dan. 7 uur 's ochtends aan de oever van de Nam Ou. Over deze rivier waren we 2 dagen eerder aangekomen in het meest noordelijke plaatsje in Laos dat wij zouden bezoeken: Muang Khua. Eigenlijk waren we helemaal niet van plan geweest zo noordelijk te gaan, want volgens onze Lonely Planet was de noordelijke grensovergang naar Vietnam nog niet open, maar meerdere reizigers vertelden ons dat de grensovergang recent was geopend voor toeristen. En via deze grensovergang is het een stuk makkelijker om naar Sapa in het Noorden van Vietnam te reizen.

De boottocht over de Nam Ou was echt schitterend geweest. Eerst een dag varen van Luang Prabang naar Nong Khiew, waar we samen met een gids, dwars door de rivier, een hele mooie tocht hebben gemaakt om de '100 watervallen' te beklimmen. Op de terugweg werden wij beklommen ..... door de bloedzuigers........ Vervolgens weer een dag varen naar Muang Khua, om vandaar de bus te nemen naar Vietnam. En die bus zou die dag moeten gaan, we hadden er al een dagje op moeten wachten in Muang Khua.

Maar de busschema's betekenen hier niet zoveel, nee we waren niet meer in Japan. We hoorden dat een dag eerder een aantal Koreanen, ongetwijfeld voor veel geld, de bus hadden gecharterd om over de grens te komen. Het is een dag rijden naar Vietnam, dus er was gewoonweg geen bus, ook al stonden wij daar op de volgens het busschema aangegeven tijd aan de overkant van de rivier. En wat doe je dan? Een vrachtwachtenchauffeur wilde ons wel meenemen...voor de dubbele prijs van wat de bus ons zou kosten. Is dit een manier om even wat geld te verdienen en komt de bus wel gewoon? We wisten het niet. Twee Canadezen die ook stonden te wachten moesten vandaag de grens over, want hun visa zou dan aflopen. Zij konden het risico niet nemen om op een bus te wachten die misschien niet zou komen. Ons leek het wel leuk om met een vrachtauto te reizen (dit vervoersmiddel hadden we nog niet meegemaakt), dus we besloten om met z'n viertjes de vrachtwagenchauffeur en zijn hulpje te vergezellen. Best gezellig, met z'n zessen in de cabine van zo'n vrachtauto. Met een beetje proppen zou er best nog een persoon meer bijgepast hebben.

Met een slakkegangetje reden we door de bergen van Laos. Wij genoten van het uitzicht. So far, so good. Het werd wat dubieuzer toen de vrachtauto onderweg stopte en de chauffeur een pakketje kreeg aangereikt van een motorrijder. Wat er in zat weten we niet zeker (een pak geld en en nog wat anders). We hebben wel een idee, want we reden door een gebied waar onder leiding van de Chinese regering werd geprobeerd de opiumteelt te verminderen. Maar goed, de grens van Laos kwamen we soepel over. De vrachtwagen werd uiterst minitieus gecontroleerd (not), ze staken een aantal malen met een stok in de vracht (varkensvoer) en het was ok. In het stukje niemandsland tussen Laos en Vietnam werd de vrachtwagen voor ons uit hetzelfde convooi opnieuw ingericht (???) en bij de grens van Vietnam hoefden we maar een uur of 3 te wachten (we zijn wel wat gewend na de Trans-Mongolie-Express) voordat de papieren van de vrachtwagen in orde waren (of het juiste bedrag betaald was door de chaeffeur die iedereen leek te kennen). Gelukkig hadden we wel ons paspoort en visa in orde, want tijdens het wachten werden er 3 arme Lao geboeid het grenskantoor binnengebracht. Ze hadden geen paspoort.

Uiteindelijk kwamen we rond een uur of 19.00 aan in Diem Bien Phu en werden we, met een beetje gedoe tusen onze Canadeze vrienden en de chauffeur over het te betalen bedrag, enthousiast ontvangen door een horde Vietnamese motorrijders bij het busstation. We vonden snel een Guesthouse aan de overkant van de straat.

Voordat onze buurman in dit Internetcafe nog een sigaret opsteekt gaan we nu stoppen en proberen onze weg te vinden in dit stadje zonder Lonely Planet. Die van ons is namelijk niet gedetailleerd genoeg. Dien Bien Phu komt er niet in voor, terwijl dit toch een historische plaats is. In 1954 verloren de Fransen hier hun laatste slag tegen het Vietnamese leger. Daarna is Vietnam zelfstandig geworden.

  

Commentaar
Toevoegen
Schrijf commentaar
Naam:
Email:
 
Onderwerp:
 
 
Voer de anti-spam code in die in het plaatje staat.

3.25 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

LAST_UPDATED2
 
 

Zoeken

Poll

Zullen we een boek schrijven over onze reis?
 

Random foto

No images