Archief

Spijkerpoepen! PDF Print E-mail
Geschreven door Jeroen
dinsdag, 03 maart 2009 21:26

Nou julie creativiteit heeft ons wel bezig gehouden in kindertehuis Hammu Pangia! We hadden nog maar net het pannenkoeken bakken en de kinderbruiloft achter de rug, of de volgende opdrachten stroomden al binnen www.jeroenenhelmi.nl/index.php/foto-opdrachten: een kinderfeestje organiseren, een taart bakken en op zoek naar een neergestort vliegtuig en een traditionel begrafenis fotograveren op Sumba. We dachten dat we met het zelf maken en het spelen van een Bingo-spel (goede oefening voor het tellen in het Engels en voor ons in het Indonesisch) onze creativiteitslimiet al bereikt hadden, maar dit ging nog even een tandje verder. De kinderen hebben ervan genoten hoor, en wij ook!

Terwijl Jeroen met de jongens zaterdagmiddag een potje ging voetballen op het veld, ging Helmi met de meiden aan de slag in de keuken. Geen monchou taart of appeltaart, maar een lokale specialiteit pisang goreng, stond er klaar toen de jongens uitgeput terug kwamen van een potje voetbal in 30 graden. Heerlijk! De volgende dag, zondag (de enige dag dat de kinderen niet naar school hoeven), gingen we met de hele ploeg naar het strand. Voor ons al de tweede keer tijdens ons verblijf in Waingapu, want de 'huisvriend' Tudu had ons ook al een keer meegenomen voor een lunch met zijn familie. Heerlijke gebakken visjes, jammer dat ze allemaal geen woord Engels spraken en het water, vanwege eb, niet geschikt was om in te zwemmen. Op het strand werden ook de verjaardagen van alle kinderen en staf gevierd die afgelopen maand jarig waren, een goede reden voor een kinderfeestje. Nadat de we met de kinderen genoten hadden van zand- en zeepret, begon het te betrekken en dreigde het feestje toch nog in het water te vallen. Niet getreurd, met z'n allen in de bus terug naar het kindertehuis. Daar aangekomen was iedereen zo moe, dat het de hoogste tijd was voor de dagelijkse siesta.

Daarna had iedereen weer voldoende energie voor Nederlandse kinderspelletjes. Het spijkerpoepen en het koekhappen, dat wij hadden omgetoverd in lollie happen, werd met hilariteit ontvangen. Vooral als wij aan de beurt waren natuurlijk. De opdracht van het vliegtuigwrak en de begrafenis hebben we maar iets ruimer opgevat: verken Sumba! Nou het is een prachtig eiland hoor! Met onze huisvriend Tudu, die bijna elke dag wel even een kijkje kwam nemen, zijn we een ochtend gaan vissen. Nou ja, dat was de bedoeling tenminste. Om 4 uur op, om 5 uur vertrekken en om een uur of 7 werden we afgezet op een schitterend wit strand. De bemanning vertrok met de boot om vis te vangen en wij lekker zwemmen, slapen op het strand en wachten, wachten, wachten. We zouden toch voor het ontbijt weer terug zijn? Maar Tudu spreekt geen woord Engels en wij inmiddels 5 woordjes Indonesisch, maar onvoldoende om met hem te communiceren. Gelukkig was er wel een winkeltje waar we water konden kopen, verder was er, behalve zand en zee en een verlaten hotel, helemaal niets.

Uiteindelijk kwamen de vissers rond een uur of 13.00 terug met de vangst, regelde Tudu ergens rijst en werden de visjes gebakken op een vuurtje. We hebben heerlijk zitten smikkelen! Vevolgens heeft Jeroen de boot teruggevaren naar de haven, kon de bemanning even uitrusten. In het kindertehuis waren ze wel een beetje ongerust toen we rond 17.00 uur terug kwamen, want ook zij dachten dat we voor het ontbijt terug zouden zijn!

Ook zijn we een dagje op bezoek geweest in kindertehuis Serafine, in het westen van Sumba, Sumba Barat. Zuster Carissima (22-2), een achternicht van Fien was een paar dagen op bezoek in Hammu Pangia en vierde daar haar 50ste verjaardag. Samen met een aantal stafleden van Hammu Pangia hebben we haar terug gebracht naar het kindertehuis. Het kindertehuis is voor baby's en kinderen tot 5 jaar. De moeders zijn veelal overleden aan Malaria. In het kindertehuis Serafine zitten nu ongeveer 35 kinderen, waarvan ook een baby van 2 maanden. Als de kinderen 5 jaar zijn moeten ze in principe weer terug naar hun ouders. Soms rennen de vaders weg als de zusters met een kind op bezoek komen, bang dat ze meoten betalen, maar alle zorg is gratis! En sommige kinderen kunnen gewoon niet meer terug naar hun ouders, omdat ze niet meer leven. Zo ook de tweeling Yeni en Yani van 5 jaar, die schattig een dansje voor ons uitvoerden. Dit kindertehuis kan heel goed baby- en kinderkleren en speelgoed gebruiken. Mocht je dit willen geven, dan kan je het sturen naar het adres van Sumbacare, t.a.v. zuster Carissma, zie www.jeroenenhelmi.nl/index.php/contact.

Inmiddels hebben we alweer afscheid genomen van de Fien, de kinderen en de staf van Hammu Pangia. De kinderen hebben schitterend voor ons gezongen en gedanst op de laatste avond. Heel erg leuk! We willen nog even met het Stichtingsbestuur overleggen over de exacte besteding van de opbrengst van de foto-opdrachten, daarover later meer. Onze reis is natuurlijk nog niet ten einde, dus we hebben nog wel tijd voor meer foto opdrachten. En de kinderen ................. die hebben nog een heel leven voor zich. We willen ons graag blijven inzetten om ze een goede toekomst te geven, want het zijn echt schatjes. En hopelijk kunnen we nog een keer terugkomen.

Alle foto's van de fotoopdrachten die we vervuld hebben staan op de site, zie www.jeroenenhelmi.nl/index.php/fotos, ook nog die van de Summo worstelaar.

Commentaar
Toevoegen
spelen met kinderen
Margret (86.87.15.xxx) 2009-03-08 06:41:30

het spelen met kinderen is toch weer internationaal geweldig he. Volwassenen
maken het verschil en de kinderen laten zien dat we allemaal toch weer hetzelfde
zijn. Wat fijn dat jullie daar al die mooie opdrachten konden doen.

groetjes
Margret Nieborg
Schrijf commentaar
Naam:
Email:

Onderwerp:

Voer de anti-spam code in die in het plaatje staat.

3.25 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

LAST_UPDATED2

Zoeken

Poll

Zullen we een boek schrijven over onze reis?